Oturmanın Zararlarını Biliyor Musunuz?

Hareketsiz bir yaşam tarzına sahip olmak, sağlığımız için tehlikelidir. Ancak günümüzde yaşam tarzlarımız bizi hareket etmekten çok, sedanter(hareketsiz) yaşam alışkanlıklarına yönlendiriyor. İnsan vücudu hareket etmek için dizayn edilmiştir. Uzun süre hareketsiz kalarak vücudumuzu dinlendirmiş olmuyoruz, aksine vücudumuzu daha kötü bir duruma sokuyoruz. Vücudumuz oturmayı sevmez ve oturduğumuzda tekrar kalkacağı zamanı geri sayarak bekler. Uzun süre oturmak ve hareketsiz kalmak bizi ne gibi tehlikelerle karşı karşıya getiriyor?

1)Kan Akışı ve Diyabet

Sadece 3 saat oturduktan sonra, arter(atardamar) genişlemesinde %50’lik bir daralma ve sonuç olarak kan akışında bir azalma olur. 24 saat boyunca sabit oturduğunuzda vücudunuzdaki insülin hormonu, glikoz alma yeteneğinin yaklaşık %40’ını kaybeder ve bu da tip 2 diyabet riskini artırır. Çalışmalar, beş gün yatakta yatmanın bile vücudunuzda insülin direncinin artmasına neden olabileceğini göstermiştir. Bu, kan şekerinizin normalin üzerinde artmasına neden olur. Araştırmalar, oturarak daha fazla zaman geçiren kişilerin diyabet riskinin yüzde 112 daha yüksek olduğunu göstermektedir.

2)Omurga Problemleri

Kötü bir duruş ile oturuyorsanız veya ergonomik olarak tasarlanmış bir sandalye kullanmıyorsanız,  uzun süre oturmak sırtınız ile ilgili sorunlara neden olabilir. Omurga, kemiklerden ve kıkırdak disklerinden oluşan uzun bir yapıdır. Eklemler, kaslar ve bağlar omurganın yapısını destekler. En yaygın ve yanlış oturma şekli olan  kavisli bir sırt ve düşük omuzlar, omurgaya eşit olmayan bir baskı uygular. Zamanla bu, omurilik disklerinde aşınma ve yıpranmaya neden olur. Bazı bağları ve eklemleri kapasitesinden fazla çalıştırır. Bu da çok acı verici olabilen erken dejenerasyona yol açar. Ayrıca sırtın kavisli pozisyonuna uyum sağlamak için gerilen kasların gerginliği artar. Bu kambur şekil, otururken göğüs boşluğunu daraltır, yani akciğerlere nefes alırken genişleyecek daha az yer kalır.Ciğerleri dolduran ve kanınıza filtre uygulayan oksijen miktarını geçici olarak sınırlar.

3)Kilo Alımı

Oturduğunuz anda kaslarınızdaki elektriksel aktivite önemli ölçüde düşer ve kalori yakma oranınız dakikada yaklaşık 1 kaloriye düşer. Uzun süreli hareketsizlik nedeniyle kandaki yağları parçalayan özel bir enzim olan lipoprotein lipazı, geçici olarak devre dışı bırakır; yani yağları parçalamaktan sorumlu enzimler azalır ve kaslarınız parçalanmaya başlar. Kademeli olarak, kasılmalar güçsüzleşir ve kanın kalbe pompalanmasını engeller. Ayrıca düzenli egzersiz yapılsa bile, hareket etmeyi bıraktığınız anda vücut fonksiyonlarındaki bozulma, oturma sürenizle orantılı olarak yeniden başlar. Kadınlarda yapılan çalışmalarda, hareketsizlikleri 1 yıl boyunca devam edenlerin  kemik kütlesinde her yıl %1 oranında bir düşüş gözlemlenmiştir.

4)Beyin İle İlişkisi

Fiziksel hareket sadece beyne kan ve oksijenin pompalanmasına yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda ruh halini iyileştiren hormonlar da gönderir. Hareket etmediğimiz zaman beyin fonksiyonları yavaşlamaya başlar.

5)Kanserle İlişkisi

Ortaya çıkan çalışmalar, uzun süre hareketsiz kalmanın prostat ve meme kanseri riskini %30 arttırırken, akciğer, rahim ve kolon kanserleri de dahil olmak üzere diğer kanser türlerini de tetiklediğini göstermektedir. Araştırmacılar, bu nedenle insanların %9’unda erken ölüme neden olduğuna dair sonuçlar elde etmişlerdir.

6)Kalp Hastalığı

Bilimsel çalışmalar gösteriyor ki, haftada 23 saatten fazla oturarak televizyon izleyen erkeklerin, haftada sadece 11 saat televizyon izleyen erkeklere göre kardiyovasküler hastalıktan hayatını kaybetme riski %64 daha yüksektir. Bazı uzmanlar, aktif olmayan ve uzun süre oturan insanların kalp krizi veya felç geçirme riskinin %147 daha yüksek olduğunu söylüyor. Her gün, günde 3 saatten az oturanların, ortalama ömürlerinin 2 yıl artacağı tahmin ediliyor

7)Derin Toplardamar Tıkanıklığı (Derin Ven Trombozu)

Derin ven trombozu (DVT), bacağınızda oluşan bir pıhtıdır. Genellikle çok uzun süre hareketsiz oturursanız, pıhtı serbest kalır ve akciğerinize yerleşirse ciddi sorunlara neden olabilir. Şişlik ve ağrı hissedebilirsiniz, ancak bazı insanlarda semptomlar görülmeyebilir. Bu yüzden uzun oturma seanslarını bırakmak iyi bir fikirdir.

8)Varisli Damarlar

https://i4.hurimg.com/i/hurriyet/75/750x422/5e6639ea7152d8264cd0084d.jpg

Çok uzun süre oturmak kanın bacak damarlarında birikmesine neden olur. Bu, damarlarınıza daha fazla baskı uygular; damarlar şişebilir veya kıvrılabilir.  İnsanların %10-%20’sinde görülür. 50 yaşın üzerindeki kişilerde daha fazla görülmeye başlar.

Verilen bilgilere daha ayrıntılı bir şekilde aşağıdaki bağlantılardan ulaşabilirsiniz.

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/the-dangers-of-sitting#:~:text=Sitting%20or%20lying%20down%20for,physical%20activity%20in%20your%20day.

https://www.sahealth.sa.gov.au/wps/wcm/connect/public+content/sa+health+internet/healthy+living/is+your+health+at+risk/the+risk+of+sitting+too+much

https://www.webmd.com/fitness-exercise/ss/slideshow-sitting-health

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/the-dangers-of-sitting